| |
 |
Onderzoeksresultaten gepubliceerd in The Lancet.

|
Persoonlijke ontwikkeling, psychologie, succes,
lifestyle algemeen |
|
Onderstaande tekst komt uit het boek: Passie en Power - leven met hart en ziel
6.5 Borstkanker, te veel, te vaak
Veel te vaak worden we geconfronteerd met borstkanker, een afschuwelijke ziekte. Mijn schoonmoeder overleed hieraan toen zij 40 jaar was, twee kinderen van negen en vier jaar achterlatend. Het is zo oneerlijk, je begrijpt niet waarom zoiets moet gebeuren. Borstkanker is in de meeste gevallen genetisch bepaald. In sommige gevallen wordt geadviseerd om preventief te werk te gaan en zich te laten opereren voordat de ziekte zich heeft gemanifesteerd. Aan deze keuze gaat veel denkwerk vooraf en het getuigt van een enorme power als je dat kunt.
Voortbordurend op preventieve maatregelen tegen kanker kun je qua voeding nog veel meer doen. Zo kwam onlangs uit wetenschappelijk onderzoek naar voren dat voeding met veel verzadigde vetten een grotere kans geeft op borstkanker. De resultaten van deze uitgebreide Engelse studie (de EPIC-studie) werden gepubliceerd in het gerenommeerde Engelse medische tijdschrift The Lancet. Dit betekent overigens niet dat je de ziekte kunt voorkomen door totaal geen verzadigde
vetten tot je te nemen. Maar als onderzoeken uitwijzen dat borstkankervaker voorkomt bij mensen die veel verzadigde vetten eten, kun je maar beter terughoudend zijn met het eten hiervan. Zowel dierlijke als plantaardige producten kunnen verkeerd vet bevatten. Verzadigd vet zit vooral in harde margarine, hard frituurvet en zit ‘verborgen’ in vet vlees, volvette zuivel, roomboter, chocolade, koek, gebak, snacks en zoutjes. Persoonlijk vind ik dat we solidair moeten zijn met mensen die
aanleg hebben voor deze ziekte en gewoon producten die verzadigde vetten bevatten moeten vermijden. Dat is voor iedereen veel gezonder.
Alcohol
Een ander groot wereldwijd onderzoek bracht recentelijk aan het licht dat gebruik van een bepaalde hoeveelheid alcohol het risico op borstkanker met 7% verhoogt. Het onderzoek liet zien dat er drie extra gevallen van borstkanker voorkwamen op iedere 200 vrouwen die twee glaasjes alcohol per dag drinken, vergeleken bij vrouwen die helemaal geen alcohol drinken. Deze gegevens zijn gepubliceerd door Cancer Research UK, een onafhankelijke organisatie die de onderzoeken van
meer dan 4500 wetenschappers, artsen en verpleegsters volgt.
Champignons
Een onderzoek van de Universiteit van West-Australië in samenwerking met de Zhejiang Universiteit in China toont aan dat er minder borstkanker voorkomt bij vrouwen die veel champignons of champignonextracten eten. Het onderzoek werd gedaan onder 2000 vrouwen van 20 tot 87 jaar.
Slapen
Een team van wetenschappers van de Tohoku University Graduate School of Medicine in Sendai, Japan, bestudeerde acht jaar lang bijna 24.000 vrouwen tussen 40 en 79 jaar en ontdekten dat vrouwen die zes uur of minder sliepen 62% meer kans hadden op borstkanker dan vrouwen die regelmatig zeven uur nachtrust hadden. Vrouwen die elke nacht genoten van een negen uur lange nachtrust hadden 'maar' 36% kans op borstkanker.
Hoewel goede voeding en voldoende slaap zeker niet in alle gevallen deze ernstige ziekte kunnen voorkomen, is het zeker aan te bevelen om de adviezen van deze organisatie te volgen en zoveel mogelijk preventieve maatregelen te nemen. Dat geldt sowieso voor mensen die aanleg hebben voor deze ziekte. De cijfers liegen er niet om. Alles wat borstkanker zou kunnen voorkomen, is belangrijk en het overdenken waard. Ieder mens die deze ziekte bespaard blijft, is er één.
Bovenstaande tekst komt uit het boek: Passie en Power - leven met hart en ziel van
Lifestyle Coach - Marjo Horn
Hoofdstuk 6.5 Borstkanker, te veel, te vaak - Klik hier voor de inhoudsopgave.
Reageren: je kunt met Marjo Horn in contact komen via marjohorn@wxs.nl
|
|
|
|
|